Skip to main content

Успяха ли европейските фондове да доведат до по-добро управление? Това бе един от основните въпроси, обсъдени на кръглата маса, организирана от Центъра за изследване на демокрацията на 24 февруари 2017 г. Събитието бе открито с изказване на Малина Крумова, заместник министър-председател по европейските фондове. Експерти от България, Румъния, Унгария и Украйна направиха презентации въз основа на изследванията си в рамките на инициативата ANTICORRP – най-големият антикорупционен проект в областта на социалните и хуманитарни науки в историята на програмата за научни изследвания на Европейския съюз. Сред участниците в събитието бяха Маргарита Попова, вицепрезидент на Република България до януари 2017 г., дипломати, медии и представители на неправителствени и международни организации.

Подробен анализ на предоставените на България европейски средства в сферата на антикорупцията за периода 1998 – 2015 г. разкрива ключова тенденция. Българските правителства отделят внимание и ресурси за антикорупционни инициативи единствено в случаите, когато страната трябва да изпълни определени условия на ЕС и/или е на прага на важни събития в контекста на европейската си интеграция. В рамките на предприсъединителния процес, финансовата подкрепа за антикорупция расте отчетливо в три конкретни случая – при стартирането на предприсъединителните програми, непосредствено преди подписването на Договора за присъединяване през 2005 г. и в началото на 2010 г., което съвпада с изтичане давността на предпазните клаузи, предвидени в рамките на Механизма за сътрудничество и проверка (МСП). С изключение на тези пикови периоди, България е отделяла ограничен ресурс за антикорупция, противно на важността на конкретната сфера в контекста на присъединителния процес и последвалото членство. Независимо от това, европейските фондове са послужили като положителен пример и са допринесли за повишаването на цялостния административен капацитет по отношение на обществените поръчки в България и в Румъния, като според оценките и в двете страни обществените поръчки с европейски средства са с по-нисък корупционен риск спрямо поръчките, финансирани изцяло от националния бюджет. 

Този сайт използва бисквитки (cookies), за да осигури услуги, за персонализира съобщения и за статистика. При навигация в този сайт вие приемате използването на бисквитки. Научете повече за бисквитките.